Pe piaţa serviciilor TV contra plată a Moldovei continuă regresul, care a început cu cîţiva ani în urmă.
Acest fapt îl denotă datele statistice privind evoluţia pieţei serviciilor de televiziune (TV) contra plată (TV prin reţele de cablu și IP TV) în anul 2016, agregate de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI).
Conform acestora, principalii indicatori ai acestei piețe în 2016 au continuat să scadă, tendință ce s-a prefigurat în ultimii trei ani. Astfel, numărul total de abonați la serviciile TV contra plată a scăzut, față de anul 2015, cu 5,3 mii (-1,9%) și a constituit 269,9 mii, iar volumul veniturilor provenite din vînzările acestor servicii s-a diminuat cu 5 mil.lei (-3,2%) și a însumat 151,7 mil.lei.
După cum au menţionat experţii, diminuarea numărului total de abonați la serviciile TV contra plată a fost determinată de micșorarea bazei de abonați a operatorilor rețelelor de cablu. Numărul acestora a scăzut cu 14,6 mii (-7,1 %) și la finele anului 2016 a totalizat 191,8 mii. În același timp, baza de abonați a operatorilor de rețele IP TV a crescut cu 9,3 mii (13,6%) și a depășit cifra de 78 mii.
Conform datelor prezentate ANRCETI de către 108 furnizori activi ai serviciilor TV contra plată, în anul 2016 din numărul total de abonați 71% au utilizat rețele TV prin cablu, iar 28,9% — rețele IP TV. Aceleași date arată că 55,4% din abonați au recepționat semnalul TV în format analogic și 44,6% — în format digital.
Diminuarea volumului total al veniturilor provenite din vînzarea serviciului TV contra plată a fost cauzată de scăderea vînzărilor realizate de furnizorii care operează rețele de cablu. Cifra de afaceri a acestor furnizori a scăzut, față de anul 2015, cu 10,6 mil.lei (-10,8%) și a totalizat 88 mil. lei. În același timp, vînzările furnizorilor care operează rețele IP TV au crescut cu 5,6 mil.lei (+9,7%) și au însumat peste 63,7 mil.lei. Urmare a acestei evoluții, venitul mediu lunar per abonat (ARPU) la serviciile TV contra plată a scăzut cu 1,19 lei (-2,5%) și a constituit 46,7 lei.
În comparație cu anul 2015, cotele de piață ale celor mai mari operatori ai serviciilor TV contra plată, în funcție de cifra de afaceri, nu au suferit schimbări mari. La finele anului 2016, cotele de piață ale companiilor Moldtelecom și Sun Communications au fost, respectiv, de 30,6% și 26,7%, cota companiei TV-BOX — de 11,1%, iar cota cumulativă a celorlalți 105 furnizori — de 31,6%.