Învățământul online: O formă modernă de pregătire sau catastrofă?

Opinia profesorilor, părinților și copiilor.

În Republica Moldova, la fel ca în multe țări din întreaga lume, educația a fost printre primele sectoare lovite de criza COVID-19. Ministerul Educației, cu puțin timp înainte de introducerea stării de urgență în țară, a decis ca grădinițile, școlile și universitățile să treacă la învățarea la distanță până la sfărștitul anului de studii.
Soluția dată a devenit un adevărat colac de salvare pentru învățământ, care a permis continuarea studiilor fără risc de răspândire a virusului. Însă, nu toți participanții la proces au fost pregătiți pentru schimbările forțate. Majoritatea părinților cred că munca profesorilor a fost mutată pe umerii lor, iar unii profesori se plâng de volumul crescut de lucru. În plus, nu toți copiii au smartphone sau laptop și sunt nevoiți să învețe de sinestătător subiecte noi.

Dat fiind faptul că la izbucnirea pandemiei în țară toate instituțiile educaționale, fără excepții, au trecut la comunicarea la distanță, pentru 2020-2021, acestea au avut ocazia de a alege unul dintre cele șapte modele de desfășurare a studiilor (prezența fizică 100 % a elevilor la școală, învățarea mixtă, hibrid sau combinată etc.). O bună parte au optat pentru învățarea combinată care presupune împărțirea școlii în zile de prezență și în zile de comunicare la distanță. Despre cât de eficientă este cea din urmă, ce avantaje și dezavantaje cuprinde, aflați în continuare de la persoanele implicate direct în acest proces: profesori, părinți și copii.

Ce cred profesorii

Alexandra Iamandi, profesoară de limba și literatură romănă și engleză la L. T. “Lucian Blaga” din capitală:
,,Îmi place, chiar aș opta pentru educația online și în viitor, adică după pandemie. Însă, din păcate, nu toți elevii o iau în serios. Li se pare că este pentru a se relaxa, nu pentru a-și consolida cunoștințele.

Brînzan Nicoleta, profesoară de limba engleză la ILPT ,,Nicolae Iorga”:
,,Învățarea online a fost o provocare pentru toți. Mai devreme sau mai târziu, acest lucru trebuia să se întâmple. Problema cea mai mare, probabil, a fost trecerea neașteptată, bruscă, care a fost un lucru dificil pentru profesori, elevi, părinți. Tehnologia actuală impune o schimbare majoră atât a cunoştinţelor pe care elevii trebuie să le dobândească, cât și a metodelor utilizate pentru educaţia acestora. O bună parte din elevi au deprins cu ușurință folosirea instrumentelor Web 2.0 în activitățile de învățare, aducând astfel demersul educativ în actualitatea tehnologică a zilelor noastre. Fiind profesoară de limba engleză, lecțiile devin mult mai interesante cu ajutorul aplicațiilor web precum Padlet, Canva, Vocaroo, Fotojet, Thinglink etc., prin care elevii au posibilitatea de a crea proiecte digitale interesante și interactive. De asemenea, profesorii care predau limbi străine, pot accesa liveworksheets.com sau en.islcollective.com, pentru a le oferi posibilitatea elevilor de a rezolva fișe online și de a verifica rezultatele lor. Mai nou, a fost creată o bibliotecă online ,,Educatieonline.md” care conține peste 2000 de lecții online pentru toate clasele, la toate disciplinele, pentru a asigura accesul liber tuturor și pentru a ridica un standard înalt al calității procesului educațional. În această perioadă dificilă noi,  profesorii, trebuie să găsim mijloace și metode care să ne permită să continuăm activitatea de predare. Acest proces presupune perseverență, motivație, implicare și creativitate. Astăzi, tehnologia joacă un rol important în educație, dat fiind că este ușor accesibilă. În concluzie, supraviețuiește doar cel care se adaptează cel mai rapid și mai bine la schimbări.“

Ce cred părinții

Ludmila Țîmbalaru, educătoare și mama a doi copii:
,,În perioada pandemiei educația online este o soluție, care permite copiilor noștri și în continuare să obțină cunoștințe. Totodată este și o avansare, un progres în domeniul dat. Noi (educatorii, profesorii) putem distribui rapid materialul didactic. Astfel nu mai este nevoie de sincronizarea persoanelor pentru a se întâlni fizic. Datorită existenței conținuturilor multimedia putem transmite imagini, videoclipuri, diverse fișiere și orice fel de materiale virtuale, care întotdeauna au contribuit la eficientizarea învățământului. Sunt multiple de avantaje, care desigur nu acoperă în totalitate valoarea formei de predare clasică, însă nu avem decât să ne conformăm noilor condiții. În schimb, copii noștri învață în siguranță.

Svetlana Anisimenco, mama a doi copii:
,,Eu sunt împotriva învățământului online. Este complicat. Copiii nu înțelegeau materialul care li se preda și mă rugau să-i explic. Am fost nevoiți să îmbrăcăm haina de profesor. Un alt moment este că, copii sunt distrați, se sustrag, nu sunt atenți și se ocupă cu alte activități. Mereu îmi făceam griji pentru ambii băieți dacă înțeleg sau nu tema. Poate această formă nu este încă destul de bine adaptată. Pentru pici nu este o variantă bună. Nu poți la distanță să-i înveți a ține stiloul în mână, a scrie. Predarea clasică, față în față — o sistemă care nu poate fi înlocuită cu nimic. Sunt o serie de dezavantaje. Copilul nu învață a comunica. În fața calculatorului el învață a tăcea, a savura ceai cu biscuiți. Apoi, ei nu au regim. Lecțiile nu se desfășoară precum la școală, una după alta. Fiecare își are ora sa: prima lecție începe la ora 9:00, a doua la 11:00 etc. Consider că educația online este un progres care stagnează dezvoltarea copiilor. Nu toți sunt capabili să ia cartea în mână și să studieze de sinestătător. Cineva are nevoie de exemple, de o explicație mai complexă, care poate fi realizată eficient doar față în față și nu la ecran.”

În același timp, soțul Iurie este pentru învățământul online. Dânsul susține că forma dată mobilizează mai bine copii și îi motivează să fie întotdeauna pregătiți pentru ore.
,,Nu toți copii, când frecventau școala zi de zi, se pregăteau pentru lecții 100%. Profesoara nu reușește pe toți elevii să-i verifice și, respectiv, unii rămân în urmă. Studiile online presupun o muncă individuală. Aici ești nevoit să realizezi sarcinile și să le trimiți la timp. Acest lucru se monitorirează. Astfel, profesoara îi poate evalua pe toți. Copii sunt încărcați, mereu studiiază. Consider că este foarte bine.”

Ce cred copiii
Marius Țîmbalaru, elev clasa a VII-a:

,,Învățămîntul online are atât avantaje, cât și dezavantaje. Din avantaje: În primul rând este foarte comod. Poți comunica cu profesorul oriunde fără nici o problemă. Este foarte uşor să utilizezi aplicația ,,Zoom». Nu contactezi cu profesorii sau cu elevii ceea ce ne permite să fim în siguranță. Dezavantaje: Pentru a face lecții online trebuie să ai o conexiune stabilă de internet, apoi nu toți au telefon performant sau calculator. Deseori se întâmplă ca cineva dintre elevi să strice lecția. Consider că învățământul online este mai practic și mai sigur decât prezența fizică la ore.”

Liuba Florea, elevă clasa XII-a:
,,Nu cred că este destul de eficient învățământul online, deoarece majoritatea elevilor în timpul orelor sunt ocupați cu alte chestii sau, cum se întâmplă, în cele mai multe cazuri nu se conectează. Profesorii ne încarcă cu foarte multe teme bazându-se că suntem acasă și avem mai mult timp la dispoziție. Eu, fiind elevă care curând va absolvi liceul, prefer orele la școală. Aici avem contact cu profesorii. Mai bine înțelegem ce ni se predă, iar în caz de necesitate putem apela mai ușor la ei cu unele întrebări.”

Veaceslav Anisimenco, elev clasa a XI-a:
,,Nu-mi plac orele online, deoarece nu este acea motivație de a învăța. Mediul în care studiem (acasă) este comod, predispune mai mult la odihnă și nu la muncă. Nu oferă energia necesară pentru a studia productiv în cadrul lecțiilor. Te plictisești rapid și te sustragi. Un singur avantaj ar fi că învățământul online îți oferă oportunitatea de a lucra de sinestătător și astfel să-ți ridici nota.

Autor: Inesa Șpac

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *