Controversele legate de difuzarea filmului „Matilda” şi îndârjirea activiștilor religioși ruși au trezit interesul publicului de la Chișinău, susţin unii regizori.
Din 2 noiembrie, filmul istoric „Matilda”, care a trezit controverse în Federația Rusă, rulează și la Chișinău. Pelicula prezintă povestea de dragoste de la sfârșitul secolului al XIX-lea dintre Nicolae al II-lea, înainte ca acesta să devină ultimul țar al Rusiei, și balerina Matilda Kschessinska. La Moscova și Sankt Petersburg, mai mulți activiști religioși și preoți ortodocși au protestat împotriva filmului, văzut ca purtător de blasfemie și insultător la adresa țarului sanctificat, scrie Europa Liberă.
În ajunul premierei la Chișinău a filmului „Matilda”, mai multe portaluri administrate de activiști religioși scriau despre nevoia de a îngrădi accesul publicului la ceea ce au numit „o piesă în care sfinții mucenici sunt în mod vădit defăimați și batjocoriți”. Într-o adresare către Mitropolitul Moldovei Vladimir, aceștia cereau ca filmul să fie interzis iar credincioșii să fie somați să ignore producția regizorului Alexei Ucitel.
Până acum însă Mitropolia nu a comentat în niciun fel difuzarea filmului controversat la Chișinău. Vadim Cheibaș, secretarul mitropolitan, spune că există câteva petiții, dar nu suficiente pentru a constata că pelicula a trezit înverșunare printre cetățenii moldoveni:
„Practic nu este specific pentru zona noastră această problemă, atât istorică, cât și filmul. Pentru ei, pentru Federația Rusă acolo unde personajele istorice au avut un rol important în istoria națiunii respective, este mult mai actuală chestia asta. Pentru noi nu este o problemă atât de importantă din punct de vedere a națiunii noastre, deci nu este ceva care să trezească o opinie oarecare.”
Deși ministerul culturii al Rusiei a aprobat difuzarea filmului istoric în cinematografe, diaconul Ghenadie Valuță le dă dreptate conservatorilor religioși care susțin că pelicula este o blasfemie, o insultă în adresa țarului sanctificat.
Cunoscut mai ales pentru poziția critică față de comunitatea LGBT, Ghenadie Valuță crede că simțirea moral-religioasă încă este slab dezvoltată atât în Federația Rusă, cât și în Republica Moldova. Astfel explică el faptul că la Moscova și Sankt-Petersburg grupuri restrânse de preoți au protestat față de premiera filmului, iar la Chișinău au lipsit luările de poziție la nivel înalt religios, dar și din partea simplilor cetățeni:
„În mare parte societatea este insensibilă, adică nu recepționează decât o minoritate oarecare, dar însăși problema filmului este în sine. Principalul e să luăm atitudine, nu contează rezultatul. Dumnezeu spune, mergeți și spuneți. Și noi spunem că asta este păcat, asta este anormal, un creștin nu poate să-l privească, pentru că e sfântul component al ortodoxiei, chiar dacă și este în Rusia. Dacă vor vedea această peliculă, e clar că-și vor forma prima impresie distorsionată sau desacralizată.”
Controversele legate de difuzarea filmului „Matilda”, îndârjirea activiștilor religioși ruși, cu siguranță au trezit interesul publicului de la Chișinău față de această peliculă, este de părere regizorul moldovean Igor Cobîleanschi. Iar felul în care a decurs prezentarea producției la Chișinău, fără critici și reacții aprinse, vorbește despre o înțelegere a situației, mai notează cineastul:
„Aș vrea să cred că totuși dăm dovadă de o societate lucidă în cazul în care nu ne transformăm în niște protestatari absolut neinspirați, în fața unei producții de film. Pur și simplu vreau să cred că suntem un pic mai sănătoși la minte încât nu ne putem revolta în fața unei pelicule care înseamnă ficțiune și nu documentar sau o tentativă de a prezenta realitatea într-un anumit mod, care ar denigra imaginea cuiva.”
Pentru publicul de la Chișinău, filmul va rula și în zilele următoare. În Rusia însă, mai multe rețele de cinema au decis să nu proiecteze acest lungmetraj, urmare a unor amenințări anonime cu răfuială fizică.