Cu dureri acute nu te vor lăsa

Cum obții o întâlnire cu un medic specialist în policlinică în 2020.

Anul 2020 a fost marcat de pandemia COVID-19, care a prins Republica Moldova nepregătită și a perturbat funcționarea a tuturor segmentelor de bază. Vizita la medicul specialist sau de familie în policlinică era un lucru deloc ușor la începutul pandemiei, căci au fost introduse propriile măsuri antivirus atât în policlinicile municipale, cât și în cele private. Mai mult, moldovenii erau rugați să contacteze specialiștii numai în caz de urgență. Dacă persoana prezintă simptome noului coronavirus, aceasta urmează să cheme la domiciuliu medicul de familie sau ambulanța.

Pentru a evita aglomerația, majoritatea instituțiilor medicale publice au trecut la măsuri stricte — consultarea pacienților la distanță. Mai exact, la telefon. Un drept exemplu este Centrul medicilor de familie din Bălți care, în debutul pandemiei, a trecut la prestarea serviciilor exclusiv prin telefon. Astfel, consultările și rețetele pentru medicamente, de asemenea, au fost solicitate prin telefon.

Potrivit portalului www.esp.md, director al Centrului pentru Medici de Familie mun. Balți, Veaceslav Batîr, a declarat că principiul de a servi pacienții de către medicii de familie a rămas același. Pacienții sună la recepție pentru a face o programare pentru o anumită zi și oră. Medicul îi sună înapoi în ziua programării și oferă consultare cu privire la tratamentul unei anumite boli. Excepții sunt afecțiuni care necesită asistență medicală urgentă. Acestea sunt apendicita, pancreatita și alte manifestări care necesită intervenție chirurgicală. Persoana poate veni la un centru de medici de familie unde el completează un chestionar. După camera de observare, specialistul stabilește dacă persoana are nevoie de ajutor urgent. În acest caz, medicul cheamă o ambulanță, care duce pacientul la un spital clinic.

O altă modalitate de consultarea a pacienților, care a fost activ promovată în perioada pandemiei în special de către clinicile private, este telemedicina. Aceasta include atât consultație telefonică, dar și online cu medicul specialist, din confortul de acasă, atunci când prezența în cabinetul doctorului nu este neapărat necesară, fără cozi pe holul spitalului, fără să faci câteva drumuri între câțiva medici pentru o hârtie, și rețetă trimisă lunar pe mail sau prin alte mijloace electronice, în special în cazul bolnavilor cronici. Sună perfect, însă consultația online nu înlocuiește o vizită la policlinică/clinică. La distanță nu va fi posibil de efectuat examinările necesare, astfel, consultul nu presupune stabilirea diagnosticului. Medicul numește cauze posibile ale stării curente și face recomandări, prescrie un tratament simptomatic, care va necesita monitorizarea.
În concluzie, din punctul de vedere al eficienței și siguranței tratamentului, consultarea și examinarea pe viu a pacientului primează în fața celei online și telefonice. Din păcate și la acest capitol sunt o mulțime de nuanțe care împiedică obținerea unui tratament la timp. Respectiv, în alte policlinici chiar dacă pacienții aveau acces la o consultare pe viu, aceștia erau nevoiți să se programeze le medic cu cel puțin o lună sau chiar două înainte. Problema dată există de ceva timp în Republica Moldova, însă în perioada pandemiei aceasta a devenit și mai acută. Pacienții moldoveni se plâng că trebuie să aștepte săptămâni întregi pentru a fi examinați la orice specialist. Mulți recunosc că nu au bani pentru clinicile private, așa că trebuie doar să aștepte cu răbdare. Pentru a obține o vizită la medic neurolog sau cardiolog, de exemplu, trebuie să treceți prin multe cabinete medicale. Mai întâi vizitați medicul de familie pentru a obține o îndreptare la medicul specialist de care aveți nevoie, dar și aici veți fi nevoit să așteptați aproximativ o săptămână. După medicul de familie, puteți merge la registratură și să cereți consultarea unui specialist. Cu toate acestea, pe pacienți îi așteaptă o surpriză — o oră liberă pentru vizită poate fi în câteva săptămâni sau chiar luni. Din această cauză, populația a avut mult de suferit: de la simple incomodități până la înrăutățirea gravă a stării sănătății.

,,- M-am programat acum două săptămâni. Sufăr mult, este greu să aștepți.

— Aștept o vizita la medic neurolog deja de două luni, se plâng oamenii.

Acum suntem la sfârșit de an și se pare că situația în policlinicile din Republica Moldova este mai stabilă. În orice caz acest lucru îl urmărim la Centrul Medicilor de Familie nr.10 al IMSP, AMT Rîşcani, Chișinău. Pentru a obține o consultare la medicul de familie sau specilist, apelați la registratură prin telefon sau chiar pe loc pentru a face o programare în ziua și ora dorită, fără dificultăți. O singură problemă care poate împiedica acest lucru este sistarea activității calculatoarelor. În lispa acestora, personalul nu vă poate programa la nici un medic.
Intrarea pe teritoriul policlinicii, precum și în alte instituții, se permite cu masca îmbrăcată corect. Apoi, urmeză dezinfectarea obligatorie a mâinelor și verificarea temperaturii. După trecerea acestui ritual puteți merge liniștit la medic conform programării. Însă, majoritatea oamenilor neglijează regulile de primire și vin fără programare, formând așa zis ,,rând viu”. Medicii chiar dacă se revoltă, spun că nu pot să nu-i primească. Cu nervi și dispoziție rea, aceștia sunt nevoiți să completeze două liste — cu programări și fără. Cea din urmă de regulă este cu mult mai mare la numărul de pacienți. Activitatea policlinicii are loc în regim obișnuit. Medicii își îndeplinesc munca, iar în hol, la fiecare etaj întotdeauna sunt pacienți care își așteaptă rândul.

Deci, medicii cu dureri acute nu te vor lăsa. Nu tind să afirm că acest lucru este valabil pentru toate policlinicile din țară, însă sunt sigură că o bună parte întotdeauna îți vor oferi o consultare fie pe viu sau la telefon. Iar dacă te afli într-o stare gravă, fii sigur că vei primi asistența necesară.

Sursa foto: Google.com

Autor: Inesa Șpac

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *